2015. április 27., hétfő

Ellenállásból ékszert - interjú Debre Gyöngyivel






Hogyan jött az életedbe az újrahasznosítás? Mióta foglalkozol ilyen kreatívkodással?


Világéletemben foglalkoztam ilyesmikkel. Már gyermekkoromban is kreatívkodtam, de akkor még nem ékszerekkel bíbelődtem, hanem azzal,  amit épp édesapám műhelyében találtam. Innen "jött" az is, hogy - a hegesztést kivéve - elég jól elboldogulok azokkal a munkákkal, amiket egy műhelyben lehet végezni.


Mióta foglalkozol ékszerkészítéssel?

Ékszerek készítésével kb 15 éve kezdtem el foglalkozni. Eleinte csak  egyszerűbbeket készítettem, aztán aztán egy idő után már minden érdekelt. Szinte mindenben meglátom a szépséget, hogy milyen jó kis ékszer készülhetne belőle. Nagyon szeretem a meghökkentő párosításokat (pl. a kendermadzagot szívesen párosítom gyöngyökkel.)



Mesélnél az alkotói mechanizmusodról?


Eleinte többnyire káosz van a fejemben, aztán egyszer csak elkezd valami kialakulni belőle.. Néha ugyan más lesz a végeredmény, mint az eredeti elképzelés, de ez nem zavar... Ilyenkor akár éjjel 2-kor is képes vagyok nekiállni a munkának . ha az első darab nem az igazi, nem csüggedek akkor sem, hanem tovább kísérletezek az anyaggal. Így készült pl. az ellenállásokból készített ékszerszettem is. Aztán elkezdem azt továbbfejleszteni, hogy hordható legyen, no és persze kidolgozom a technikai részeket. Persze mindig vannak nehézségek, pl. a kupakoknál nem volt egyszerű, mert kivágva éles a fém anyag, el kell dolgozni,de ki is kell kalapálni és még valahogy be is kell foglalni. A következő problémát az jelentette, hogy ki kellett találnom, hogyan tudják hordani az ékszereimet azok, akik fémérzékenységben szenvednek, vagyis allergiásak a különböző fémekre. Ahogy így gondolkodom ezeken a dolgokon, egyre több forma és ötlet jut eszembe. Ezek az elgondolásaim néha igen népszerűek lesznek, alig győzöm megcsinálni őket... Ennek pedig rendszerint az a vége, hogy megunom: nem szeretek sorozatokat gyártani, inkább új kihívás után nézek.

Egyszerű fémkupakokból is készíthetünk szép, egyedi ékszert






Honnan meríted az ihletet az alkotásaidhoz?


Fogalmam sincs. Tényleg nem tudom. Egyszerűen csak jön. Néha látok egy elegáns ruhát, egy sminket, vagy egy csajt, olyankor megszáll az ihlet, és ennyi. Megmondom őszintén, nem szoktam ezeken a dolgokon elmélkedni. Engem igazándiból a megvalósítás az, ami izgat. Ilyenkor addig dolgozom rajta, amig szerintem tökéletes nem lesz, aztán keresek valami más témakört és elkezdem előlről a tökéletesítés folyamatát



Honnan jött az ötlet, hogy az egyik ékszerszettedhez ellenállásokat használj?

Az ellenállást egy ismerősöm küldte, és kérte hogy csináljak neki belőle ékszert. Aztán megtetszett neki is és nekem is, így rendelt nekem még, hogy kiélhessem magam. Azért készítettem ékszert belőle, mert  jól néz ki (szép színes és jó a formája is) a két végén drót lóg ki,  szóval jó vele dolgozni is, és számtalan lehetőséget rejt.



Ez a karperec elektromos ellenállásokból készült

Vannak példaképeid az ékszerkészítés terén?

Igen. A példaképeim közé tartoznak a külföldiek közül a NaN Fusco Jewelry (Facebook oldaluk: https://www.facebook.com/NanFuscoJewelry?fref=ts), Lunarieen(Facebook oldala: https://www.facebook.com/Lunarieen?fref=ts és a YoolaDesign (Facebook oldala: https://www.facebook.com/YooLaDesign?fref=ts. Ami a hazai ékszerészeket illeti,  nálunk meg kedvenceim közé tartozik Szász Károly, akiről már biztosan hallottál, ő törött porcelánokat foglal, istenieket csinál, de ő igazi ötvös, és nem csak ilyen műkedvelő, mint én. Ő is foglalkozik újrahasznosítással, de ő gyémántokat is tesz az ékszereibe.

A kép a Dizájn Placc kiállításon készült 2015.április 25-én

Ha meg kellene fogalmazni, mit gondolsz, mitől lesz egy ékszer "debregyöngyis", mit mondanál? Melyek azok a stílusjegyek - véleményed szerint - amelyek által egyértelműen felismerhető egy ékszerről, hogy azt te készítetted?


Véleményem szerint attól lesz egy ékszer "debregyöngyis", hogy egyszerre lesz rá jellemző a sokszínűség, a kidolgozottság és a harmónia.

Végezetül talán ejtsünk néhány szót a jövőről. Mit szeretnél még elérni rövidebb, és hosszabb távon ? Mivel lennél elégedett?

Rövid távon szeretnék széles körben ismertté válni, hosszabb távon pedig ismertté tenni a Windprincess Jewellery márkanevet, és csak ezzel foglalkozni - örökké. Jelenleg ez csupán mellékállásom, de azt hiszem, az én utam igazából az ékszerkészítés.

Mit is kívánhatnék egyebet? Így legyen!Köszönöm szépen az interjút!

Széles L. Gábor
2015.04.27

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése